lördag 27 april 2013

SMklar!!!!

Ja, ni läste rätt! Thea och jag lyckades ta sista hopp-pinnen idag och är därmed klara för SM 2013!!!!

Som ni vet så var det sista chansen den här helgen att kvala till SM 2013 och jag och Thea hade bara en enda hopp-pinne kvar att ta. Med ett lopp per dag så innebar det två chanser att ta den. Snälla Elias följde med mig och flocken till Tranås och då klassen började vid 11 åkte vi hemifrån imorse vid 7 istället för att åka igår och sova över.

Banan var ganska lurig med en tuff slalomingång, en underskattad däck-fälla och sedan en raksträcka mot en tunnel man inte skulle ta. Efter att ha sett medium där väldigt många antingen missade slalom eller satt i tunneln efter raksträckan kände jag mig allt mer peppad. Vi har ju svårt med banor där många nollar så den här kanske kunde funka för oss. Jag gick lite olika varianter på banvandringen och resonerade med mig själv tyst (och högt = med Elias..) och bestämde mig för mina offensiva handlingsval. Dvs inte mesa i handlingen för att försöka ta pinnen. Istället skulle jag inte pressa i farten om det inte var väldigt många nollor. Jag var 56 av ca 90 så hade rätt bra koll på hur det låg till.

När jag skulle köra hade 4 nollat varav två på bra tider. Och fler än förväntat diskade sig på däcket

Vi börjar och redan innan hinder två tappar Thea fokus och på hinder 3 byter hon uppåt i banan fast jag planerat ett framförbyte... Möjligt att hon läste det som ett tajt bakombyte (vilket vi aldrig ngnsin tränar) eller så var hon helt enkelt ur fokus. Oavsett så kände jag liksom "Jaha - är det så här loppet ska bli så får jag väl hålla i henne jävligt hårt då!" Vi satte slalomingången och tunneln efter det men hade helt klart gått fortare att inte ffbyta vid tunneln utan om jag hade vågat dra henne istället. Var kvar väldigt länge för att få med henne efter tunneln så att hon inte skulle ta däcket och blir ett dåligt framförbyte istället för blindbyte just därför. Hamnar då efter på raksträckan men den löser hon själv. Resten av banan var inte svår men jag tänkte hela tiden "håll i - håll i!" Och så var vi i mål! Nollat och på 3e plats vilket till slut blev 5e när alla hade kört.
Här är länk till filmen
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152373598133306

Vi hade absolut ingen kanontid men den räckte gott och väl med tanke på att det var 6 helnollor i mål. Åh gissa min lycka när jag såg Annelies sms om att vi klarat det (innan resultatlistorna kommit eller ens klassen var klar :P)!! Världens absolut bästa sheltie!!


Som vi har kämpat det här året, alla tävlingar vi åkt på och hur mkt vi tränat. När Richard gratulerade efteråt började jag nästan gråta. Kan fortfarande inte riktigt förstå det. Vi ska få köra vårt första individuella SM. Helt sjuuuuukt!! När jag köpte henne hade jag egentligen inte hunnit tänka på några mål alls och nu är hon både agilitychampion och kvalad till individuellt agilitySM! Thean blir bara bättre och bättre och vi har aldrig sprungit som ett team så mycket som nu efter jul. Så Falkenberg och Agility SM 2013 - here we come!!

4 kommentarer:

  1. Grattis Cili!! Du är en fantastisk hundtränare och jag lovar att det här är bara början på din SM-karriär!!!
    Hade inte tänkt åka till SMet men får nog helt enkelt ta en funderare till på det! ;-)
    Många långa grattiskramar från Cilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tihi Cilla. Åka ända till Falkenberg när det inte ens är Kylie som kör :P
      Tack för allt stöd och varma ord!! Världens bästa uppfödare!

      Radera
  2. Grattis från Spånga ;)
    Kör så det ryker i Falkenberg, tyvärr kommer vi inte och tittar (första SM på 12 år som vi inte ska på ;( )
    /Anja med flock

    SvaraRadera
  3. Massor av GRATTIS till er! Ni är bäst!
    Kramar <3

    SvaraRadera